Pomoc psychologiczno-pedagogiczna

Godziny pracy psychologa LOMS

Wtorek 7.30 – 12.00, Środa 8.00 – 11.00;  8.00 – 19.00  (konsultacje dla rodziców-dyżur telefoniczny)     

Ewa Mańka 502-621-888 

              

Godziny pracy pedagoga LOMS

pon.-pt. 8.00 – 10.30

Marzena Raźniewska-Nalepa

 

✅Uwaga młodzież w kryzysie psychicznym, która ma problemy w domu, w szkole, w tym w relacjach rówieśniczych, mogą skontaktować się ze specjalistami i otrzymać fachowe wsparcie w najtrudniejszych sytuacjach przy zachowaniu zasady poufności❗️❗️❗️ ✅W ramach działających infolinii, specjaliści świadczą również wsparcie dorosłym, którzy mają problemy z dorastającymi dziećmi.
✅Poniżej podajemy numery telefonów gwarantujące najszybszy dostęp do wsparcia, jak również podejmowanie interwencji w sprawach ważnych z punktu widzenia zdrowia psychicznego i bezpieczeństwa dzieci oraz młodzieży❗️❗️❗️

  • 800 70 2222  – Centrum Wsparcia dla Osób Dorosłych w Kryzysie Psychicznym
  • 800 12 12 12 – Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka
  • 116 111          – Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży
  • 116 123          – Telefon Wsparcia Emocjonalnego dla Dorosłych
 

Marzena Raźniewska-Nalepa

 

ZWRÓĆ SIĘ DO PEDAGOGA LUB PSYCHOLOGA SZKOLNEGO GDY:

Czujesz, że nikt Cię nie rozumie, jesteś samotny.
Masz ciekawe pomysły, którymi chcesz się podzielić.
Chciałbyś pomóc innym, nie wiesz w jaki sposób.
Chcesz podzielić się swoją radością, sukcesem.
Masz problemy rodzinne.
Znajdujesz się w trudnej sytuacji materialnej.
Nie potrafisz porozumieć się z nauczycielem.
Masz konflikty z rówieśnikami
Nie radzisz sobie z emocjami
Jesteś mało odporny/a na stres

Przyjdź z każdą sprawą, z którą sam nie potrafisz sobie poradzić.

ZADANIA PEDAGOGA, PSYCHOLOGA SZKOLNEGO ORAZ PEDAGOGA SPECJALNEGO

  • Podstawowa rola pedagoga szkolnego to przede wszystkim analiza sytuacji wychowawczej w
    szkole. Obszary działania pedagoga szkolnego obejmują w zasadzie wszystkie płaszczyzny
    szkolnego życia.
    Pedagog szkolny:
    diagnozuje środowisko wychowawcze,
    zapewnia uczniom pomoc psychologiczną w odpowiednich formach,
    współpracuje z rodzicami uczniów potrzebującymi szczególnej troski
    wychowawczej lub stałej opieki,
    zabiega o różne formy pomocy wychowawczej i materialnej dla uczniów,
  • współpracuje z rodzicami w zakresie działań wychowawczych i profilaktycznych,
    udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej rodzicom uczniów,
    współpracuje z placówkami wspierającymi proces dydaktyczno-wychowawczy
    szkoły i poszerzającymi zakres działań o charakterze profilaktycznym w tym z
    poradnią psychologiczno-pedagogiczną,
    inicjuje i prowadzi działania mediacyjne i interwencyjne w sytuacjach
    kryzysowych,
    realizuje założenia programu w ograniczonym zakresie także w wyjątkowych
    sytuacjach podczas czasowego ograniczenia pracy szkoły,
    wspiera nauczycieli, wychowawców i innych specjalistów w udzielaniu pomocy
    psychologiczno-pedagogicznej,
    udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do
    rozpoznanych potrzeb,
    podejmuje działania z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i
    młodzieży,
    minimalizuje skutki zaburzeń rozwojowych, zapobiega zaburzeniom zachowania
    oraz inicjuje różne formy pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym
    uczniów.
    Psycholog szkolny:
    prowadzi badania i działania diagnostyczne uczniów, w tym diagnozowanie
    indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości
    psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji,
    zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub
    trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających
    funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły;
    diagnozuje sytuacje wychowawcze w szkole w celu rozwiązywania problemów
    wychowawczych stanowiących barierę i ograniczających aktywne i pełne
    uczestnictwo ucznia w życiu szkoły;
    udziela uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich
    do rozpoznanych potrzeb;
    podejmuje działania z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i
    młodzieży;
    minimalizuje skutki zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom
    zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy, szkolnym i pozaszkolnym
    uczniów;
    inicjuje i prowadzi działania mediacyjne i interwencyjne w sytuacjach
    kryzysowych;
    pomaga rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych
    możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów;
    wspiera nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów
    w: rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz
    możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron,
    predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń
    utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły,
    udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
    Pedagog specjalny:
    współpracuje z nauczycielami, wychowawcami grup wychowawczych lub innymi
    specjalistami, rodzicami oraz uczniami w:
    rekomenduje dyrektorowi szkoły lub placówki do realizacji działań w zakresie
    zapewnienia aktywnego i pełnego uczestnictwa uczniów w życiu szkoły oraz
    dostępności, o której mowa w ustawie z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu
    dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z 2020 r. poz. 1062 oraz
    z 2022 r. poz. 975 i 1079),
    prowadzi badania i działania diagnostycznych związanych z rozpoznawaniem
    indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości
    psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji,
    zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub
    trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających
    funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły,
    rozwiązuje problemy dydaktyczne i wychowawcze uczniów,
    określa niezbędne do nauki warunki, sprzętu specjalistycznego i środków
    dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno-
    komunikacyjne, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i
    edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia;
    współpracuje z zespołem, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie
    art. 71b ust. 7 pkt 2 ustawy, w zakresie opracowania i realizacji indywidualnego
    programu edukacyjno-terapeutycznego ucznia posiadającego orzeczenie o
    potrzebie kształcenia specjalnego, w tym zapewnienia mu pomocy
    psychologiczno-pedagogicznej;
    wspiera nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów
    w: rozpoznawaniu przyczyn niepowodzeń edukacyjnych uczniów lub trudności w
    ich funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie
    ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły lub placówki,
    udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej w bezpośredniej pracy z uczniem,
    dostosowuje sposoby i metody pracy do indywidualnych potrzeb rozwojowych i
    edukacyjnych ucznia oraz jego możliwości psychofizycznych,
    dobiera metody, formy kształcenia i środki dydaktyczne do potrzeb uczniów;
    udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom, rodzicom uczniów
    i nauczycielom;
    współpracuje, w zależności od potrzeb, z innymi podmiotami, o których mowa w §
    5 ust. 3 oraz w § 6;
    przedstawia radzie pedagogicznej propozycji w zakresie doskonalenia
    zawodowego nauczycieli szkoły lub placówki w zakresie zadań określonych w pkt
    1–5.”